fredag 16 september 2011

Från buschen till storstaden...

Jag har tänkt på det här  med att leva i en storstad.
När jag flyttade till Stockholm hade staden ca 750 000 invånare. Eftersom jag kommer från en relativt stor stad, som ändå ibland kunde kännas spöklikt tom, var omställning att komma till storstan inte så stor. Jag inbillar mig att det är mycket större om en kommer från en by, med några tusen invånare.

Under åren som gått har jag inte reflekterar över att det bor många männiksor här. Det är Sveriges huvudstad och landets största stad. Inget konstigt alls.
Nu ska jag dock flytta till Rom, Rom har nästa 3 miljoner invånare och över 3,5 miljon om en räknar med hela "länet" Rom. Det är ganska många fler männiksor och inte så att en kan räkna dem på sin hand direkt...
Jag undrar om jag kommer känna som om jag kommer från en liten by i lilleputtlandet Sverige som för första gången besöker den stora stora staden, när jag landar på tågstationen i Rom på måndag.

Den som lever får se!



Inga kommentarer: